الگوریتم‌های گوگل

معرفی جامع مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل

ازبین الگوریتم‌های گوگل که دهه گذشته ارائه شده‌اند، بعضی‌ها سئو را برای همیشه تغییر دادند. گوگل ادعا کرده در یکسال، الگوریتم جستجویش را چندین هزار بار به‌روز میکند. و در اکثریت موارد، این به روزرسانی‌ها تغییراتی مختصرند که متوجه‌شان نمیشویم. اما هر چند وقت یکبار هم این تغییرات چنان اساسی میشوند که سئو را به طور اساسی تغییر میدهند.

 

دراین مقاله مهم‌ترین تغییرات الگوریتم جستجو را معرفی میکنیم. همچنین چرایی ایجاد آن‌ها را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

نکته: بیایید قبل از شروع ببینیم سایت شما هم تا بحال تحت تاثیر این به‌روزرسانی‌ها قرار گرفته‌ یا نه؟ همه کاری که باید بکنید این است که  “Rank Tracker” را راه‌اندازی کنید، و بعد آن را با حساب “Google Analytics” خود همگام سازی کرده و به “Organic Traffic” بروید. کافیست فقط موس را روی خطوط فاصله نمودار نگه دارید تا ببینید به روزرسانی‌های الگوریتم با تغییرات ترافیک سایت شما مطابقت دارند یا نه.

 

الگوریتم پاندا

۱. پاندا

تاریخ: ۲۴ فوریه ۲۰۱۱

 

الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا

حساسیت‌ها: محتوای تکراری، محتوای کوتاه، ایرادات نگارشی و غلط املایی، سرقت ادبی، سایت‌های اسپم،استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی.

 

این به‌روز‌رسانی برای کاهش رتبه وبسایت‌هایی منتشر شد که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، محتوایشان را از وبسایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا مفید و قابل استفاده نیست. در عین حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه وبسایت‌های باکیفیت می‌شود و سایت‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی استفاده کرده باشند در بهترین رتبه‌ها قرار خواهند گرفت.

الگوریتم پاندا به اصطلاح “نمره کیفیت” به صفحات وب اختصاص میدهد. و از این امتیاز به عنوان عامل رتبه‌بندی استفاده میشود. اوایل، تأثیرات پاندا خفیف بود، اما از ژانویه ۲۰۱۶ به بعد که پاندا برای همیشه در الگوریتم اصلی Google گنجانده شد؛ جریمه‌های این الگوریتم سریعتر اتفاق می‌افتد.

الگوریتم پاندا باعث تغییر قابل توجهی در ۱۱.۸ درصد از نتایج جستجو شد.

پاندا مزرعه محتوا “Content Farm” را کاملا نابود کرد. مزرعه محتوا تکنیکی بود که بعضی سایت‌ها استفاده میکردند و به جای اینکه خودشان زحمت تولید محتوای با کیفیت را بکشند؛ متحوای سایت‌های دیگر را میدزدیدند.

ممکن است پاندا فقط یک صفحه از سایت شما را جریمه کرده و حذف کند. اما اگر تعداد صفحاتی که توسط پاندا جریمه میشوند زیاد باشد سایت شما با افت جایگاه مواجه خواهد شد.

بعد از انتشار این الگوریتم، تحقیقاتی به نام «برنده‌ها و بازنده ها» توسط موسسه “Search Metrics” انجام شد که نشان داد سایت‌هایی که بیشترین تنزل رتبه را داشته‌اند، واقعا استحقاق این جریمه را داشتند.

 

رفع جریمه پاندا

 

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده باشد رفع کردنش کار دشواری است. پس در اولین قدم باید ببینید سایت ارزش صرف کردن وقت و هزینه را دارد یا نه؟

اگر به نظرتان ارزشش را دارد محتواهای کپی و بی‌کیفیت را حذف کرده؛ و محتوای منحصر به فرد و باکیفیت و لینک‌های طبیعی تولید کنید.

 

نکته: اگر میخواهید بررسی کنید که محتوای شما در جای دیگر کپی شده است یا نه؟ میتوانید از یک جستجوگر دزدی ادبی مثل Copyscape” استفاده کنید.

 

 

۲. پنگوئن

 

تاریخ: ۲۴ آوریل ۲۰۱۲

حساسیت‌ها: لینک‌سازی‌های غیرطبیعی یا اسپم، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن

موتورهای جستجو در ابتدای فعالیت‌شان، موضوع مقاله را بر اساس کلمات کلیدی تشخیص میدادند. و هر چه یک کلمه کلیدی بیشتر استفاده میشد، موتور جستجو تشخیص میداد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی هست. و آن را در نتایج جستجو بالاتر نمایش میداد. همچنین یکی دیگر از فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها لینک‌ها بودن. این موضوع باعث افزایش استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی شده بود.

 

هدف از ارائه الگوریتم پنگوئن هم جلوگیری از روش‌های سئو کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود. تا سایت‌هایی که از روش‌های اسپم مثل لینک بیلدینگ  و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی، قصد داشتند رتبه‌های بالاتری بیاورند؛ شناسایی و جریمه شوند.

 

Matt Cutts” سال ۲۰۱۲ در کنفرانسSMX  در این رابطه گفته بود:

 

ما به این فکر کردیم که چگونه با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این تازه شروع کار است و هنوز وبسایت های اسپم زیادی وجود دارند. پس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.

 

الگوریتم پنگوئن توانست وبسایت‌هایی که لینک‌های طبیعی و معتبر دریافت کرده بودند را ارتقاء داده؛ و وبسایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را تنزل رتبه دهد.طبق آمار رسمی گوگل این الگوریتم به صورت مستقیم در ۳ درصد از نتایج تاثیر گذاشت. همچنین در به روز رسانی‌ این الگوریتم که ماه مه ۲۰۱۳ منتشر شد؛ ۲.۳ درصد دیگر از نتایج جستجو تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند.

 

رفع جریمه پنگوئن

 

برای رفع جریمه پنگوئن ابتدا لازم است بک‌لینک‌هایی که به خاطر آن تنبیه شده‌اید را شناسایی و حذف کنید. اما در برخی موارد وبمسترها بعد از اینکه اقدام به پاکسازی لینک‌های اسپم کرده‌اند، باز هم دچار بخشش و بازگشت رتبه نشده‌اند. علتش این است که آن ترافیک و رتبه نامعتبر بوده و رتبه واقعی محسوب نمیشود که دوباره برگردد. پس نباید انتظار داشته باشید که به جایگاه قبلی خود برگردید.

 

نکته:یکی از راه‌های بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب، معرفی لینک‌های نامعتبر از طریق ابزار “Disavow” در پنل گوگل سرچ کنسول است.

 

۳. مرغ مگس خوار

 

تاریخ: ۲۲ آگوست ۲۰۱۳

حساسیت‌ها: پر کردن کلمات کلیدی؛ محتوای بی کیفیت.

الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار

بیایید با هم کمی در زمان سفر کنیم، خیلی دور نه همین ده سال پیش. فکر کنم آن زمان حداقل یکبار برای شما هم پیش آمده باشد که عبارتی را در گوگل جستجو کنید و بعد از دیدن نتایج چهره‌اتان پوکر فیس شود. یا دستتان به جایی بخورد و پاپ آپ‌های نفرت‌انگیز باز شوند. به نظرتان چه اتفاقی افتاد که دیگر شاهد این نوع حال گیری‌ها نیستیم؟

بله درست حدس زدید؛ با ورود الگوریتم مرغ مگس خوار به باغ وحش گوگل.

 الگوریتم مرغ مگس خوار به Google کرد تا سوالات جستجو شده را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد. این امر با کمک پردازش زبان طبیعی، که متکی به نمایه‌سازی معنایی است؛ و میتواند اصطلاحات هم معنی و مترادف را تشخیص دهد؛اتفاق می‌افتد.

 

دلیل اینکه اسم مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، “سرعت و دقت” آن است. مرغ مگس خوار علاوه بر اینکه نزدیکترین و دقیق‌ترین نتایج را به شما نشان میدهد، سایت ها و صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند ولی  محتوای درست و حسابی ندارند جریمه می‌کند.

 

میتوان گفت یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل که ارزش تکنیک‌های سئو کلاه سفید را افزایش داد، مرغ مگس خوار است.

 

برای اینکه الگوریتم مرغ مگس خوار را بهتر درک کنید اجازه دهید یک مثال بزنم.

در زبان فارسی شیر دو معنی متفاوت دارد؛ گوگل برای اینکه شخیص دهد منظور شما کدام یک است از دیگر کلمات استفاده شده در عبارت استفاده میکند. مثلا اگر عبارت سرعت شیر را جستجو کنید، مرغ مگس خوار با درکی که از تاثیر کلمات دارد میفهمد که منظور شما همان سلطان جنگل است. و نتایج را بر اساس این مفهوم نمایش میدهد. حال اگر عبارت کیفیت شیر راجستجو کنید، نتایج مربوط به شیر آشامیدنی برایتان نمایش داده میشود.

این یعنی گوگل حرف شما را عمیق‌تر از قبل می‌فهمد، و می‌داند که دنبال چه چیزی هستید.

 

رفع جریمه مرغ مگس خوار

 

اولین کاری که باید بکنیم این است که کلمات کلیدی استفاده شده در متنمان را بهینه سازی کنیم. یعنی لازم نیست متن‌مان را با یک کلمۀ کلیدی خاص خفه کنیم، بلکه باید از کلمات هم‌معنی و مترادف هم به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنیم.

بهینه سازی انکر تکست‌ها، تولید مقاله با کاراکترهای متنوع، استفاده از محتوای تصویری و ویدیو و همچنین کد‌های اسکیما “Schema”  از دیگر کارهایی است که میتوانید انجام دهید.

 

۴. موبایل

 

تاریخ: ۲۱ آوریل ۲۰۱۵

حساسیت‌ها: عدم وجود نسخه موبایل صفحه، پیکربندی نا مناسب از نظر بصری، محتوای ناخوانا، وجود افزونه‌های (پلاگین‌) مشکل ساز.

الگوریتم موبایل
الگوریتم موبایل

الگوریتم موبایل گوگل که به آن “Mobilegeddon” یا “mobile friendlyنیز می‌گویند، برای بررسی سازگاری سایت‌ها روی انواع  گوشی و تبلت به وجود آمده است.

 

قبلا گوگل از ترافیک دسکتاپ، کسب درآمد می‌کرد. بیشتر ترافیک اینترنت هم مربوط به دسکتاپ بود. چرا که اولا موبایل دیرتر اختراع شد و دوما بعد از اختراع آن هم اکثر سایت‌ها در موبایل به درستی نمایش داده نمی‌شدند و کاربران رغبت زیادی برای جستجوهای اینترنتی در موبایل نداشتند.

 

تا اینکه سال ۲۰۱۶ طبق آمار “StatCount“، برای اولین بار استفاده از اینترنت در گوشی‌های موبایل به ۵۱.۳ درصد رسید. در حالیکه این رقم برای دسکتاپ برابر با ۴۸.۷ درصد بود. پس برای این ۵۱.۳ درصدی که شامل اکثریت کاربران می‌شد، باید امکان استفاده راحت از امکانات وب روی گوشی و تبلت فراهم می‌شد. پس الگوریتم موبایل فرندلی روی کار آمد.

 

یکی از مزایای الگوریتم موبایل گدون این بود که کسب وکارها را به سمت طراحی بهتر سایتشان سوق داد. تا دقت بیشتری روی واکنشگرا بودن سایت کنند.

 

Mobilegeddon، صفحات را جداگانه بررسی می‌کند. یعنی اگر یک صفحه ریسپانسیو نباشد، روی صفحاتی که ریسپانسیو هستند تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

این الگوریتم، Real Time است. یعنی اگر سایت خود را بهبود دهید و به سمت موبایل فرندلی بودن سوق دهید، از نظر رتبه ارتقا پیدا خواهید کرد.

الگوریتم موبایل گوگل حد میانه‌ای برای یک صفحه قائل نیست. یعنی یک صفحه، یا موبایل فرندلی هست و یا نیست. حد وسط وجود ندارد.

 

در نهایت…

 

این به روزرسانی و در کنار آن الگوریتم Mobile First Index، باعث تغییر تمرکز از دسکتاپ به نسخه موبایل وب سایت‌ها شده است. و گوگل همه وب‌سایت‌ها را بر اساس سرعت و کاربرپسندی نسخه موبایل آنها رتبه‌بندی میکند.

 

نکته: گوگل یک ابزار با نام “Mobile.Friendly“معرفی کرده است که می‌توانید با وارد کردن آدرس دامنه، بررسی کنید سایتتان موبایل فرندلی است یا نه.

نحوه رفع جریمه

 

صفحات خود را برای جستجوی تلفن همراه بهینه کنید.

 

۵. RankBrain

 

تاریخ: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵

حساسیت‌ها: محتوای کم‌عمق، UX ضعیف.

الگوریتم رنک برین
الگوریتم رنک برین

RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم یک سیستم یادگیری ماشینی است که به Google کمک میکند معنای عبارات جستجو شده را بفهمد. گوگل RankBrain را سومین عامل مهم رتبه‌بندی مینامند.

 

الگوریتم رنک‌برین با این هدف معرفی شد که به جای توجه به خود کلمه، مفهوم آن شناسایی شده و صفحاتی به کاربران پیشنهاد شود که بهترین پاسخ برای این مفهوم را دارند.

 

رنک برین موجب شد تا مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی شود.

 

الگوریتم رنک‌برین که مبتنی بر هوش مصنوعی است؛ وقتی کلمه یا عبارتی را مشاهده کند که با آن آشنایی ندارد، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه و یا عبارات مشابه با آن می‌کند.

 

۶. برت

 

تاریخ: ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹

حساسیت‌ها: مطالب ضعیف نوشته شده. عدم تمرکز؛ فقدان زمینه

الگوریتم برت
الگوریتم برت

درست زمانی که فکر میکردیم جستجوی اینترنتی به کمال خود رسیده و دیگر بهتر از این نمیشود، گوگل دست به طراحی و انتشار بزرگ‌ترین و باهوش‌ترین الگوریتم خود در ۵ سال گذشته زد. این الگوریتم که با نام BERT شناخته میشود، یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است که به ربات های گوگل کمک میکند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده (کوئری) را دقیق‌تر درک کنند.

 

 

یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین الگوریتم‌های نسل جدید گوگل که در سال‌های اخیر معرفی شد همین الگوریتم برت است. برت در واقع مخفف  Bidirectional Encoder Representations from Transformers؛ به معنی کدگذاری مبدل‌ها به صورت دو طرفه است. این الگوریتم بر پایه شبکه عصبی و تکنیک‌های زبان طبیعی انسان، به منظور درک بهتر زبان محاوره‌ای، پیاده‌سازی شده است.

 

 تفاوت رنک‌برین با برت

 

شاید این نظرتان بیاید که این الگوریتم و الگوریتم رنک‌برین از یک اصول پیروی میکنند؛ و در واقع هر دو یک کار را انجام میدهند. اما اینطور نیست. و این دو الگوریتم به طور کامل مجزا بوده و تفاوت‌های اصلی را در وظیفه و نحوه عملکرد دارند. رنک‌برین، رفتار کاربر را در رابطه با سایت‌ها میسنجد. یعنی با توجه به جستجوی فعلی شما و جستجوی‌های قبلی شما، نتایج را به شما نمایش داده و با سنجش رفتار شما، نتیجه نمایش داده شده را ارزیابی میکند. اما الگوریتم برت سعی در درک بهتر مفهوم جستجو شده  را دارد.

 

از همراهی شما سپاسگزاریم. لطفا با نظرات خود ما را در شرح و بسط بهتر این توضیحات یاری کنید.

سعید پورمحمدی

سعید پورمحمدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا